nl-NLde-DE

Bron Fd: ROGER COHEN EN EVA ROOIJERS

Met alleen Koos Konijn redt een vakantiepark het niet meer. Toeristen zijn steeds kieskeuriger. Dus moeten bungalowparken steeds meer investeren om te overleven

Roompot, Center Parcs, Landal: veel Nederlanders hebben weleens een vakantie doorgebracht in een van hun tientallen bungalowparken. Een bezoek aan een vakantiehuisje op een recreatiepark vlakbij het strand of met een tropisch zwemparadijs op het terrein was in de jaren ’80 en ’90 voor menig gezin het summum van een weekendje weg. Maar tegenwoordig kiezen steeds meer mensen voor een stedentrip of verblijf via populaire websites als Airbnb of Booking.com.

Dat is te zien aan slinkende overnachtingscijfers. Tussen 2002 en 2015 daalde het aantal binnenlandse bungalowvakanties van 5,1 miljoen naar 4,7 miljoen, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. In diezelfde periode groeide het aantal bungalows explosief: van 49.000 naar 74.000.

Nog steeds zijn er tal van plannen voor nieuwe parken. Uitbater Roompot bouwt alleen al in Zeeland zeven nieuwe vakantieparken voor zo’n € 600 mln.

Om de vakantieparken toch vol te krijgen zijn forse investeringen nodig. Veel huisjes zijn verouderd en de voorzieningen gebrekkig, terwijl mensen gewend zijn aan steeds meer luxe. ‘De consument die op vakantie gaat, heeft tegenwoordig zoveel keuze’, zegt Thijs Geijer, sectoreconoom bij ING. Dat aanbod is bovendien beter te vinden op het internet. ‘Om ook daadwerkelijk geboekt te worden moet je er uitspringen als accommodatie.’

Roompot, in 2015 goed voor zo’n tien miljoen overnachtingen in elf landen, gaat de investeringen in haar parken en huisjes de komende jaren daarom bijna verdubbelen. Daarvoor krijgt de uitbater de financiële ruimte van zijn nieuwe eigenaar, de Franse investeringsmaatschappij PAI Partners. Het bedrijf kondigde woensdag aan dat het Roompot overneemt van Gilde Buy Out Partners, een Nederlandse durfinvesteerder.

‘De lat ligt steeds hoger’, zegt Roompot-directeur Jurgen van Cutsem. De vakantieganger wil meer waar voor zijn geld: een vakantiehuisje uit de jaren negentig voldoet niet meer. Steigerhouten meubilair, een flatscreen-televisie, goede matrassen: het is het minimum dat een onderkomen moet bieden. ‘De vakantie moet beter zijn dan thuis.’

Ook de voorzieningen op het park moeten beter, met meer café’s en restaurants en betere attracties. Kleine kinderen vallen nog wel voor Roompot-mascotte Koos Konijn, maar dat werkt niet bij tieners. Om ook interessant te blijven voor gezinnen met oudere kinderen heeft Roompot tegenwoordig speciale ‘chill-zones’ met de nieuwste spelletjes en vakantieparken waar kinderen een hoverboard kunnen huren.

‘Mensen hebben veel meer behoefte aan comfort’ zegt ook Gré Beekers, consultant bij ZKA. Dat is te zien aan de campings, die de afgelopen jaren flink aan populariteit hebben ingeboet. Roompot speelt daar op in door kleinere campings op te kopen, met name in de populaire kuststrook. Een deel van de campingplaatsen wordt daarbij vervangen door vakantiehuisjes. ‘Hierdoor kunnen ze de bezettingsgraad verhogen’, zegt Geijer van ING. De bezetting van campings is lager en afhankelijker van het weer.

Wat een grootscheepse renovatie bemoeilijkt is het verdeelde eigenaarschap van veel vakantieparken. Zo’n 20% van de huisjes van Roompot is eigendom van particulieren. Die hebben lang niet altijd zin om fors te investeren of mee te werken aan een renovatie. Het betekent dat ze hun huisje een tijd niet kunnen verhuren.

Maar het vernieuwen van de huisjes is een van de weinige manieren waarop uitbaters als Roompot en Center Parcs nog waarde kunnen toevoegen, zeggen marktkenners. Roompot, dat in 1965 begon als kleine camping in Zeeland, is al sinds 2003 in handen van durfinvesteerders of andere financiële partijen. De mogelijkheden om orde op zaken te stellen zijn inmiddels benut, klinkt het. Operationeel zou het bedrijf al goed op orde zijn.

Bovendien is de groei in de Nederlandse markt er wel een beetje uit, zegt Gré Beekers, consultant bij ZKA. Hij denkt dat de overname door het Franse PAI Partners weleens zou kunnen helpen bij uitbreiding in Frankrijk. ‘De bungalowmarkt is daar nog niet geweldig ontwikkeld. Een Franse moeder kan helpen bij die expansie.’

Het huidige management hoopt bovendien op groei door meer bezoekers te trekken uit het buitenland. De afgelopen jaren kwamen in groten getale bezoekers uit België en Duitsland naar Nederlandse vakantieparken. Roompot wil de bekendheid bij Belgen en Duitsers nog verder vergroten. ‘We gaan veel actiever marketing bedrijven op de Duitse en Belgische markt om gasten naar onze parken te lokken’, zegt directeur Van Cutsem, die vorig jaar begon met de sponsoring van een eigen wielerteam, het Roompot Orange Cycling Team.

Vooral vakantieparken aan de kust zijn populair bij Duitsers en Belgen. ‘Je ziet grote regionale verschillen in de populariteit van vakantiegebieden’, zegt Thijs Geijer. ‘In Zeeland is het toerisme de afgelopen jaren fors gegroeid. De Zeeuwse bungalowparken profiteren daarvan.’

Roompot is daarbij gunstig gepositioneerd: het bedrijf heeft veel parken langs de Noordzee. Het bedrijf heeft al forse uitbreidingsplannen klaarliggen. De komende jaren moeten onder meer in Breskens, Domburg en Ouddorp nieuwe parken verrijzen. Ook aan de Belgische kust kocht het bedrijf vorig jaar twee grote campings, de onderhandelingen voor de koop van een derde camping zijn nog gaande. Zonder slag of stoot gaat de gehoopte uitbreiding niet altijd, de plannen voor nieuwbouw aan de kust stuiten regelmatig op weerstand van natuurliefhebbers en omwonenden.